Certyfikat kwalifikowany Eurocert Toruń

Sklep internetowy założony przez WordPress i WooCommerce
2 lutego, 2021
Stomatolog Toruń – zabiegi chirurgiczne
8 lutego, 2021

Co sprawia, że warto mieć elektroniczny certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Internet oferuje obecnie ogromną liczbę możliwości, posługując się nim można wykonać co raz więcej spraw, też w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można w głównej mierze używać 2 rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany lub podpis kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono w celu zastąpienia do tej chwili używanego podpisu ręcznego. Chociaż nie zastępują go całkowicie, dla znacznej ilości właścicieli firm korzystanie z elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i redukuje znaczną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o dobry wynik spraw np. urzędowych z reguły wiąże się z przesyłaniem wielu wniosków. Użycie elektronicznych sposobów umożliwia zredukowanie czasu, jaki dotąd każdy musiał poświęcić, by dojechać do urzędu, zazwyczaj również poczekać w kolejce, a następnie doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i podpisowi kwalifikowanemu, takie same sprawy można wypełnić bez wychodzenia z domu lub biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy e-podpis kwalifikowany?

Na początek należy zaznaczyć, że podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto na początek ocenić, jak będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany można stosować zaledwie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP czy CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma jednak większe funkcje, z uwagi na co spora liczba właścicieli firm decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i uwierzytelnia każdy plik, który można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym obok spraw z urzędu poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy również np. e-malie, umowy i transakcje ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie bezpłatny, z kolei za e-podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis będzie ważny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, a po tym czasie można go bez problemu reaktywować. Profil zaufany również ma swój termin ważności do 3 lat.

Jeżeli ktoś wymaga zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie w zupełności wystarczający. Z kolei e-podpis kwalifikowany staje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – dość nie najwyższych, dzieląc kwotę na pełen okres ważności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi fundament sprawnego działania w firmie. Szczególnie, że elektroniczny podpis kwalifikowany tworzony pod kontrolą nowoczesnych rozwiązań technologicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony posiadania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz identycznego wykorzystania, które gwarantuje nam profil zaufany, e-podpis  pozwala również sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany np. można sygnować i generować deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać kontrakty na odległość i uczestniczyć w aukcjach i przetargach w Internecie. Oprócz tego pozwala na podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich istotnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak uzyskać elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Elektroniczne certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej znanych jest podpis kwalifikowany Eurocert. Aby zdobyć osobisty e-podpis należy zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, przy tym wskazując, na jaki termin ważności podpis jest nam niezbędny. Po uzyskaniu zestawu, należy zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie odpowaiedni pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko w ten sposób elektroniczny podpis kwalifikowany zostanie aktywowany i dobry do użycia. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie zabrać dokument tożsamości oraz fakturę zakupu osobistego e-podpisu.

Jak korzystać z elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji oprogramowania na komputerze oraz aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Praca na kartach oprogramowaniu nie powinna sprawić większego trudu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem poprzez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” nanieść na wybrany plik elektroniczny podpis, posługując się dostępnymi opcjami formatu.

Chociaż elektroniczny certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorstwami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki e-podpis zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami lub osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.