DJ na wesele Toruń – jak go wybrać?
13 stycznia, 2021
DJ na Wesele Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć i używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Proces osiągnięcia elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego nie jest szczególnie trudna. W zaledwie paru szybkich krokach da się uzyskać własny osobisty e-podpis, przypisany tylko i wyłącznie jednej osobie. W jaki sposób uzyskać własny osobisty e-podpis? Potrzeba tylko zamówić zestaw zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a w następnej kolejności uruchomić oprogramowanie w komputerze. Ostatnim krokiem jest zatwierdzenie personaliów w siedzibie sklepu. To jest niezbędne do uruchomienia swojego e-podpisu, ze względu na to, że to poprzez spotkanie firma dystrybuująca certyfikaty potwierdza, że właściwa, niepodająca się za kogoś innego, osoba będzie korzystała z elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Gdy kolejne kroki będą dopełnione z podpisu elektronicznego można czerpać bez ograniczeń na wskazany okres. Upływ terminu ważności da się wskazać samodzielnie. Kupując zestaw decydujemy, czy potrzebujemy elektronicznego podpisu kwalifikowanego  na rok lub 2-3 lata. Po tym czasie można odnowić swój podpis i wciąż używać go bez przeszkód. Aby móc bezpiecznie używać podpisu elektronicznego wymaganych jest parę elementów, jakie decydują o odpowiednim składaniu podpisu.

Czym jest bezpieczny osobisty e-podpis?

Podstawowym narzędziem, koniecznym, aby móc używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego jest zestaw zakupiony w sklepie producenta albo jego partnerów. Z reguły w zestawie są: program komputerowy służący obsłudze elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, kryptograficzna karta i czytnik lub token.

Obok tego do pojedynczego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego dołączone są 2 dedykowane kody PUK oraz PIN. Są one niezbędne do prawidłowego stosowania elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN potrzebny będzie przy każdorazowym podpisywaniu plików, natomiast kod PUK to zabezpieczenie w sytuacji jeśli wprowadzony kod PIN został do trzech razy dodany błędnie i przez to certyfikat był zablokowany. Poprawny kod PIN używany przy osobistych podpisach kwalifikowanych zwykle składa się z 6 lub 8 cyfr. To niezwykle kluczowe, by trzymać kod PIN tylko dla siebie. W razie konieczności kod PIN da się zmienić.

Mając zarówno token lub czytnik i kod PIN, da się podpisywać pliki, dlatego przekazanie ich innej osobie może wywołać pojawienie kłopotów. Powodem tego jest to, że osobisty e-podpis ma taką samą siłę prawną, co odręczny podpis. W momencie utraty jakiegoś z elementów służących do zostawiania elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, należy od razu bezzwłocznie poinformować centrum certyfikacji, w celu zawieszenia podpisu, aby nie mogła skorzystać z niego inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj podstawą, dlatego należy wykazać dużą ostrożność.

Co zrobić, by podpisać elektroniczny dokument?

Używanie elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego nie należy do trudnych zadań. Wykupienie osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego pozwala na sygnowanie dokumentów w wielu formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie pozwala na korzystanie z podpisu w kilku programach: świetnie zintegrowany jest np. z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można podpisywać przez aplikację do ich czytania: Adobe Reader. Należy otworzyć odpowiedni dokument i znaleźć wariant wśród dostępnych certyfikatów. Trzeba wybrać swój osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany, a potem ocenić, czy jest on poprawny. Po tych czynnościach należy zapisać wprowadzone dane, przy tym wskazując folder zapisu. Tutaj potrzebny będzie kod PIN, którym będzie potwierdzone złożenie podpisu. Po zatwierdzeniu, dokument jest podpisany.

Jak powinien wyglądać właściwie podpisany dokument?

To, czy dokument jest właściwie podpisany da się łatwo sprawdzić przez oprogramowanie albo przez aplikację do odczytu plików PDF. To za sprawą opcji przenoszenia informacji o autorze. Program wyszukuje zachowane dane na temat samego certyfikatu i człowieka, który podpisał dokument. Aby właściwie sygnować dokument elektroniczny, należy trzymać się instrukcji. W opcjach oprogramowania muszą pojawić się łatwo dostępne możliwości, w tym opcje połączone z podpisami kwalifikowanymi. Wystarczy wśród wprowadzonych certyfikatów wybrać własny, po czym ocenić, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, należy wskazać opcję „podpisz dokument” i potwierdzić swoje działania przez podanie dobrego kodu PIN. Od tej chwili dokument jest podpisany ważnym elektronicznym podpisem .

Należy nie zapomnieć, że osobisty e-podpis ma taką samą siłę prawną, co podpis odręczny. Z uwagi na to, należy podpisywać tylko te pliki, których pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Szczególnie, gdy są to pliki potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Koszt osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Aby przedstawić cenę osobistego elektronicznego podpisu kwalifikowanego, należy pomyśleć, jak będziemy korzystać i jak długi okres czasu będziemy używać e-podpisu. Dokonując zakupu należy wskazać, którym sprzętem planujemy operować – to znaczy, które elementy będzie zawierał wybrany zestaw oprócz samego programu sterującego podpisem – a także jego data ważności ważności. Osobisty e-podpis da się zakupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Obok tego na cenę elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego oddziałują również dodatki. Gdy planujemy mieć obsługę wprowadzenia programu przez sprzedawcę podpisu albo zyskać dodatkowe możliwości, np. usługę znaczników czasu, potwierdzającą dokładny moment sygnowania dokumentu. Trzeba liczyć się z tym, że cena certyfikatu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.