DJ na wesele Toruń – jak go wybrać?
13 stycznia, 2021
DJ na Wesele Toruń
29 stycznia, 2021

Jak założyć oraz korzystać z podpisu kwalifikowanego?

Procedura osiągnięcia podpisu kwalifikowanego nie jest bardzo skomplikowana. Tak naprawdę w kilku łatwych krokach można założyć indywidualny podpis kwalifikowany, wskazany tylko jednej osobie. Jak założyć własny podpis kwalifikowany? Potrzeba tylko zamówić komplet zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a za tym podłączyć oprogramowanie w komputerze. Ostatnim elementem jest potwierdzenie tożsamości klienta w siedzibie sklepu. Spotkanie jest niezbędne do zamówienia indywidualnego podpisu kwalifikowanego, ze względu na to, że to za sprawą spotkania firma rozprowadzająca certyfikaty potwierdza, że właściwa, niepodszywająca się pod kogoś innego, osoba będzie korzystała z podpisu elektronicznego.

Jeżeli wszelkie formalności zostaną wypełnione do końca z własnego podpisu elektronicznego można czerpać bez przeszkód na wskazany okres. Upływ daty ważności można wskazać samodzielnie. Zamawiając komplet określamy, czy potrzebujemy podpisu kwalifikowanego  na 2 czy 3 lata. Po tym czasie wystarczy przedłużyć o kolejne lata osobisty podpis oraz dalej korzystać z niego bez przeszkód. By móc bezpiecznie korzystać z certyfikatu kwalifikowanego wymaganych będzie parę elementów, które decydują o właściwym zostawianiu podpisu.

Co składa się na bezpieczny własny podpis elektroniczny?

Głównym sprzętem, koniecznym, żeby móc korzystać z podpisu kwalifikowanego jest komplet nabyty w sklepie producenta lub jego partnerów. Przeważnie w zestawie znajdziemy: oprogramowanie komputerowe służące obsłudze podpisu kwalifikowanego, karta kryptograficzna i czytnik lub token.

Ponadto do pojedynczego podpisu kwalifikowanego dodane są dwa oddielne kody PIN oraz PUK. Są one konieczne do prawidłowego stosowania podpisu kwalifikowanego. Kod PIN konieczny będzie przy sygnowaniu dokumentów, natomiast kod PUK to ochrona w sytuacji gdyby wpisany kod PIN został do trzech razy wprowadzony błędnie oraz w ten sposób e-podpis był zablokowany. Dobry kod PIN stosowany przy podpisach kwalifikowanych z reguły zawiera 6 lub 8 cyfr. To bardzo istotne, by trzymać kod PIN bez dostępu innych osób. W razie potrzeby kod PIN można zmienić.

Posiadając zarówno token lub czytnik i numer PIN, da się sygnować dokumenty, dlatego oddawanie ich w niepowołane ręce może wywołać pojawienie problemów. To dlatego, że podpis kwalifikowany ma równą moc prawną, co podpis odręczny. W razie straty jednego z elementów służących do zostawiania podpisu kwalifikowanego, należy natychmiast powiadomić centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę wyłączenia podpisu, żeby nie użyła go inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj fundamentem, z uwagi na to należy zachować szczególną ostrożność.

Jak podpisać dokument?

Korzystanie z podpisu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych zadań. Korzystanie z indywidualnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego pozwala na sygnowanie dokumentów w wielu formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie pozwala na korzystanie z podpisu w kilku programach: bardzo dobrze zintegrowany jest m.in. z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można sygnować przez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Wystarczy wgrać właściwy dokument oraz odszukać wariant pośród dostępnych certyfikatów. Trzeba wskazać swój indywidualny elektroniczny podpis kwalifikowany, a następnie sprawdzić, czy jest on poprawny. Po tych czynnościach trzeba zatwierdzić zmiany, przy tym wskazując folder zapisu. Po tych czynnościach konieczny będzie numer PIN, którym zostanie zatwierdzone wprowadzenie podpisu. Po zapisaniu, dokument jest podpisany.

Jak powinien wyglądać poprawnie podpisany dokument?

To, czy dokument został odpowiednio podpisany można szybko sprawdzić przez oprogramowanie lub przez czytnik plików PDF. Wszystko dzięki opcji odczytu danych o autorze. Program wskazuje zachowane informacje na temat e-podpisu i osoby, która podpisała dokument. By właściwie sygnować dokument elektroniczny, należy postępować zgodnie z instrukcjami. W opcjach oprogramowania muszą być łatwo dostępne możliwości, również opcje korespondujące z podpisami kwalifikowanymi. Wystarczy pośród znanych systemowi certyfikatów wskazać własny, a następnie stwierdzić, czy wszystko się zgadza. Jeśli tak, trzeba wskazać opcję „podpisz dokument” oraz zatwierdzić swoje działania przez podanie prawidłowego kodu PIN. Od teraz dokument jest podpisany autentycznym certyfikatem kwalifikowanym.

Warto mieć na uwadze, że podpis kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co odręczny podpis. Z tego powodu, należy sygnować tylko te dokumenty, jakich pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, kiedy są to dokumenty potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Cena indywidualnego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego

By określić cenę indywidualnego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, należy pomyśleć, w jaki sposób i jak długo będziemy używać e-podpisu. Dokonując zakupu należy określić, jakim sprzętem chcemy operować – to znaczy, jakie elementy ma posiadać wybrany komplet obok samego programu obsługującego podpis – a do tego jego termin ważności. Osobisty podpis elektroniczny można zakupić na rok, dwa lub trzy lata. Ponadto na cenę podpisu kwalifikowanego oddziałują również dodatki. Jeżeli chcemy uzyskać obsługę wprowadzenia programu przez firmę sprzedającą lub zyskać dodatkowe usługi, np. usługę znaczników czasu, potwierdzającą precyzyjny moment podpisania dokumentu. Trzeba liczyć się z tym, że koszt certyfikatu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.